۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۶۰۷۹۳۷

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۵ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۵ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افزایش ۳ هزار و ۲۵۹ واحد به رقم ۲۱۷ هزار و ۵۷۳ واحد رسید.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۵ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

افزایش ۳ هزار و ۲۵۹ واحد شاخص کل بورس تهران
 
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۵ خرداد با افزایش ۳ هزار و ۲۵۹ واحد به رقم ۲۱۷ هزار و ۵۷۳ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش ۱۲۵۴ واحد به رقم ۴۹ هزار و ۶۹۸ واحد رسید.

ارزش روز بازار بورس اوراق بهادار به بیش از ۸۳۲ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از ۳.۲ میلیارد برگه بهادار، سهام و حق تقدم در قالب ۲۸۳ هزار نوبت معامله به ارزش یک هزار و ۱۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز عمده نماد‌های بورسی مانند همراه، فملی، کگل، رمپنا، فولاد، شبندر، کچاد در تقویت شاخص بورس اثرگذار بوده‌اند.

همچنین نماد‌های پربیننده مورد علاقه فعالان بورس امروز مربوط به بانک تجارت، بانک ملت، سایپا، ایران‌خودرو، سیمان تهران، پارس خودرو و سرمایه‌گذاری خوارزمی بوده است.

امروز در فرابورس تهران نیز شاخص کل فرابورس با افزایش ۴۴ واحد به رقم ۲ هزار و ۷۱۵ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۵۲ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۹۶۵ میلیون برگه بهادار، اوراق و حق تقدم در قالب ۱۵۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۵۲۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نماد‌های پربیننده فرابورس ایران مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، توسعه و عمران استان کرمان و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، پتروشیمی زاگرس، بانک دی و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان بوده است.

امروز نماد‌های مارون، میدکو، شاوان، سرچشمه، مادیرا، کرمان در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نماد دماوند مربوط به تولید نیروی برق دماوند در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بوده است.

امروز با پیام ناظر بازار، توقف نماد‌های معاملاتی سیستم مربوط به همکاران‌سیستم، دامین مربوط به داروسازی امین، کچاد مربوط به شرکت صنعتی چادرملو برای برگزرای مجمع عمومی سالیانه متوقف شدند.

همچنین نماد‌های کفپارس مربوط به فراورده‌های نسوز پارس، نماد دارو مربوط به کارخانجات داروپخش، نماد خفنر مربوط به فنرسازی خاور، غشصفا مربوط به پاستوریزه پگاه اصفهان، نماد فسرب مربوط به ملی سرب و روی ایران بازگشایی شدند.

همچنین نماد شیران ۱ مربوط به صنایع شیمایی ایران به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف متوقف شد؛ و برعکس، نماد ونیرو مربوط به سرمایه‌گذاری نیرو با توجه به رفع تعلیق نماد و افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف بازگشایی شد.

نماد‌های زمگسا مربوط به کشاروزی و دامپروری مگسال و نماد پکرمان مربوط به گروه صنعتی بارز با توجه به افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف بازگشایی بازگشایی شدند.

همچنین نماد‌های حفارس مربوط به حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس و نماد بکام مربوط به قند کارخانجات تولیدی شهیدقندی نیز بازگشایی شدند.
____________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۷۶۷ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۷۸ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۴۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۹۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۴.۸ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان است.
____________________________

توتال سهم خود در یکی از بزرگترین میادین نفتی جهان را واگذارمی‌کند
 
چهار منبع بانکی اعلام کردند که شرکت فرانسوی توتال تلاش می‌کند بخشی از سهم خود را در میدان بزرگ کاشاگان در قزاقستان بفروشد تا حدود ۴ میلیارد دلار سرمایه به دست بیاورد.

شرکت توتال ۱۶.۸ درصد از میدان کاشاگان را در مالکیت خود دارد و به گفته منابع یادشده، تلاش می‌کند حدود یک سوم از سهم خود را در این میدان بفروشد.

این منابع اعلام کردند که ارزش کل سهم توتال در میدان کاشاگان حدود ۹ میلیارد دلار است.

دو منبع اعلام کردند که توتال برای فروش سهم خود در میدان کاشاگان، در حال مذاکره با شرکت ملی نفت چین است، اما دو طرف هنوز درباره قیمت به توافق نرسیده‌اند.

میدان کاشاگان یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی جهان است و تولید آن اکنون به ۴۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.
____________________________

۹۷ درصد از درآمد‌های مالیاتی محقق شد

احمد زمانی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین الملل سازمان مالیاتی با تشریح چشم انداز نظام مالیاتی امسال، گفت: تلاش نظام مالیاتی، به حداقل رساندن فرار مالیاتی با استفاده از ابزار‌های مختلف است.

وی در خصوص تحقق درآمد‌های مالیاتی سال ٩٧، گفت: با توجه به گستردگی مشوق‌های مالیاتی در قالب احکام قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سال ١٣٩٧، خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های مربوط به صادرات نفت، تحقق درآمد‌های مالیاتی پیش بینی شده دشوار به نظر می‌رسید، اما با عملکرد مناسب همکاران ما در سازمان امور مالیاتی کشور این امر محقق شد.

زمانی افزود: سازمان بدون افزایش فشار مالیاتی بر مؤدیان و با انجام اقداماتی در خصوص مقابله با فرار مالیاتی، جلوگیری از پولشویی و وصول مطالبات دولت، شناسایی و کشف بیش از ٢٥٠٠ مورد فرار مالیاتی و ٣٠٠٠ مورد سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی از طریق بررسی تراکنش‌های بانکی مشکوک و پایگاه اطلاعات مؤدیان مالیاتی توانست ٩٧ درصد درآمد‌های مالیاتی را محقق کند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان مالیاتی در خصوص برنامه‌های سازمان به منظور مقابله با فرار مالیاتی، بیان کرد: اگرچه طی سال‌های گذشته برای مقابله با فرار مالیاتی و حرکت به سمت استقرار سیستم اطلاعات مالیاتی پیشرفته تلاش‌های زیادی شده است، اما همچنان این موضوع یکی از مشکلات مهم نظام مالیاتی کشور است.

وی با بیان اینکه تلاش نظام مالیاتی، به حداقل رساندن فرار مالیاتی با استفاده از ابزار‌های مختلف است، گفت: درصدد هستیم با اقدامات و طراحی برنامه‌هایی به این مهم نائل آییم که مهمترین آن‌ها تقویت سیستم‌های اطلاعات مالیاتی کشور است. در این جهت در حال حاضر بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون رکورد اطلاعاتی در سامانه‌های اطلاعاتی سازمان، ذخیره شده است که امید می‌رود با تقویت آن و بهره گیری در زمینه شناسایی و وصول مالیات، گام مهمی در کاهش فرار مالیاتی و وصول مالیات حقه دولت برداشته شود.

زمانی همچنین با اشاره به گستردگی، تنوع و تعدد معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی، تصریح کرد: دولت و سازمان امور مالیاتی کشور برنامه‌هایی را برای بازنگری و ساماندهی نظام معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی مدنظر قرارداده است که امید است با همراهی تمام نهاد‌های مسئول و تصمیم گیر در این خصوص، در سال جدید نتایج مفیدی حاصل شود.
____________________________

کاهش ۴۷ درصدی تعداد چک‌های برگشتی در فروردین نسبت به مدت مشابه پارسال

بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی بانک مرکزی درباره چک‌های مبادله شده در فرودین ۹۸، در کـل کشـور ۵.۴ میلیـون فقـره چـک بـه ارزشـی بـالغ بـر ۵۴۱ هزار میلیارد ریال مبادله شد کـه نسـبت بـه مـاه قبـل از نظـر تعـداد و مبلـغ (ارزش) بـه ترتیـب ۲۹.۴ درصد و ۴۷.۵ درصد کاهش یافته‌است.

حدود ۱۰ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله ای، برگشت خوردند

در فروردین ماه، درکـل کشـور ۴.۹ میلیـون فقـره چـک بـه ارزشـی بـالغ بـر ۴۸۳ هزار میلیارد ریال وصول شده و ۵۲۵ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۵۸ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است. همچنین درکل کشور ۹۰.۲ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۸۹.۲ درصـد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد.

براساس این گزارش، تعداد و ارزش چک‌های برگشتی در فرودین ۹۸ نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲۱.۷ درصد و ۴۰.۱ درصد کاهش یافته است. در این ماه، در کل کشور ۹.۸ درصد از کل تعداد چک‌های مبادلـه‌ای و ۱۰.۸ درصـد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

کاهش ۴۷ درصدی تعداد چک‌های برگشتی

به گزارش فارس، طبق آمار بانک مرکزی در فرودین ۹۷ در کل کشور ۶.۷ میلیون فقره چک به ارزش ۴۶۶ هزار میلیارد ریال مبادله شده که از این مقدار ۱ میلیون فقره چک به مبلغ ۹۰ هزار میلیارد ریال برگشت داده‌شده است. در نتیجه، تعداد چک‌های برگشتی در فرودین ۹۸ بیش از ۴۷ درصد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.

کارشناسان معتقدند کاهش چشمگیر تعداد چک‌های برگشتی به دلیل اجرای قانون جدید صدور چک توسط قوه قضائیه و بانک مرکزی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در تاریخ ۲۸ اسفندماه پارسال به مدیران عامل بانک‌ها برای اجرای مقدمات لازم صدور مستقیم و ۲۰ روزه اجرائیه برای صادرکنندگان چک‌های برگشتی نام برد. این اقدام موجب افزایش اعتبار چک و پیشگیری از صدور چک بلامحل شده است.

براساس این گزارش، طبق مشاهدات میدانی خبرنگار فارس با گذشت بیش از دو ماه از ابلاغ این بخشنامه به بانک‌ها، هنوز تعداد قابل توجهی از بانک‌ها اطلاعی از این بخشنامه نداشته و کدرهگیری را در گواهینامه‌های عدم پرداخت درج نمی‌کنند. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات